Gepubliceerd op 12 maart 2020 11:43

Effectiviteit van vrijwilligers Stadsbank Oost Nederland

12 maart 2020 - Saxion Hogeschool deed met ondersteuning van ZonMW onderzoek bij de Stadsbank Oost Nederland, naar de ervaringen van mensen die een beroep hebben gedaan op de hulpverlening van de Stadsbank Oost Nederland. Een deel van hen kreeg zowel ondersteuning van een beroepskracht van de Stadsbank als van een vrijwilliger. 

De onderzoekers constateerden minder uitval bij mensen die begeleid worden door een vrijwilliger. Bovendien lossen zij over het algemeen meer af dan anderen.
Ook zagen de onderzoekers dat het bij mensen die ondersteunt worden door een vrijwilliger aanmerkelijk langer duurt voordat alle bewijsstukken zijn aangeleverd en de schuldbemiddeling van start kan gaan. De reden hiervoor kan zijn dat de vrijwilliger juist wordt ingeschakeld omdat het proces stagneert en dat door de inzet van de vrijwilliger weer gaat stromen.

De financiële (zelf)redzaamheid neemt toe zowel als iemand alleen door een beroepskracht wordt ondersteund en ook als iemand door een beroepskracht en een vrijwilliger wordt ondersteund. De praktische ondersteuning van de vrijwilliger draagt bij aan de effectiviteit van de ondersteuning.
Hulpvragers geven aan dat ze niet zozeer nieuwe vaardigheden hebben geleerd, maar weer in staat waren om de regie te nemen. Dit omdat de vrijwilliger zorgde voor orde en overzicht in inkomsten, uitgaven en schulden.

Bekijk het rapport 'Effectiviteit van vrijwilligers in de schuldhulpverlening', de infographic en meer informatie over onderzoek op de website van Saxion Hogeschool

naar alle berichten